logo
امروز : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۳۴
[ شناسه خبر : ۴۷۹۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره ماشین‌آلات راهداری زنجان:

نیمی از ماشین‌آلات سنگین راهداری زنجان فرسوده‌اند

نیمی-از-ماشین‌آلات-سنگین-راهداری-زنجان-فرسوده‌اند
رئیس اداره ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری استان زنجان گفت: در بخش ماشین‌آلات سنگین حدود ۵۰ درصد این تجهیزات عمری بالای ۲۵ سال دارند و برخی نیز نزدیک به ۳۰ سال کار کرده‌اند.

علی پیری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه ماشین‌آلات راهداری در استان‌ها نقشی اساسی در ایمن‌سازی جاده‌ها، برف‌روبی زمستانی، نگهداری مسیرهای بین‌شهری و رفع حوادث جاده‌ای دارند، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این ناوگان به‌دلیل عمر طولانی دچار فرسودگی شده است. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه طبق آمار موجود ۱۴ دستگاه از ماشین‌آلات سبک وارد سن فرسودگی شده‌اند، ابراز کرد: این ماشین‌آلات بیش از ۱۵ سال عمر کرده‌اند و بر اساس قانون هوای پاک باید تا پایان سال تعیین تکلیف شوند یا از رده خارج شوند یا به فروش برسند.

رئیس اداره ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری استان زنجان با اشاره به اینکه در کنار این موضوع ۳۴ دستگاه نیمه‌سنگین نیز به مرز فرسودگی رسیده‌اند و نیاز به جایگزینی دارند، ادامه داد: در بخش ماشین‌آلات سنگین حدود ۵۰ درصد این تجهیزات عمری بالای ۲۵ سال دارند و برخی نیز نزدیک به ۳۰ سال کار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این شرایط سبب کاهش راندمان عملیاتی، افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افت شدید ایمنی در عملیات راهداری شده است.

پیری با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اساسی، مسئله اعتبارات استانی است، بیان کرد: در حالی که نیاز به نوسازی و جایگزینی تجهیزات بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و بر اساس برنامه سال جاری، اگر تخصیص اعتبار ۱۰۰ درصدی محقق شود ۱۵ میلیارد تومان در اختیار خواهد بود. 

وی افزود: توجه به قانون هوای پاک و الزامات زیست‌محیطی نیز سبب می‌شود تا نوسازی ناوگان نه‌تنها به بهبود عملکرد راهداری بلکه به ارتقاء کیفیت هوا و کاهش آلاینده‌ها کمک کند. 

رئیس اداره ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری استان زنجان با بیان اینکه نوسازی ماشین‌آلات راهداری به‌عنوان یک سیاست راهبردی، نقشی اساسی در ارتقاء سطح ایمنی جاده‌ها ایفا می‌کند، عنوان کرد: ماشین‌آلات فرسوده نه‌تنها کارایی لازم را ندارند، بلکه در شرایط بحرانی مانند بارش برف یا وقوع حوادث جاده‌ای نمی‌توانند به‌موقع و مؤثر وارد عمل شوند. 

پیری با تأکید بر اینکه با به‌روزرسانی تجهیزات، سرعت و دقت عملیات راهداری افزایش یافته و امکان مدیریت بحران‌ها با هزینه و زمان کم‌تر فراهم می‌شود، عنوان کرد: این موضوع در نهایت به کاهش تلفات جاده‌ای و افزایش اعتماد عمومی به خدمات حوزه حمل‌ و نقل منجر خواهد شد.

وی گفت: از سوی دیگر نوسازی ماشین‌آلات راهداری آثار مثبت اقتصادی و زیست‌محیطی چشمگیری به همراه دارد. استفاده از تجهیزات جدید با مصرف سوخت کم‌تر و آلایندگی پایین‌تر، علاوه بر صرفه‌جویی در منابع مالی، به کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. 

رئیس اداره ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری استان زنجان با اشاره به اینکه با کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات فرسوده، منابع مالی آزادشده می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتقاء کیفیت خدمات عمومی سرمایه‌گذاری شود، افزود: بنابراین این اقدام، نه یک تصمیم صرفاً فنی، بلکه راهبردی ملی برای دستیابی به توسعه پایدار و ارتقاء کیفیت زندگی مردم است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر